Mystery Employee

Odchází vám zaměstnanci často ve zkušební době? Uvítali byste interní zpětnou vazbu? Pojďte se společně s Kamilou podívat na to, co je Mystery Employee a zjistěte, zda je tou správnou volbou pro vás.


Znáte mystery shopping? Obchodní řetězce jeho prostřednictvím zjišťují úroveň poskytovaných služeb. A znáte mystery employee? Možná ne, přestože se jedná o zajímavý doplněk při řízení lidských zdrojů. Moravskoslezské firmy ho zatím moc nevyužívají.

Mystery employee je služba poskytovaná na míru firmám, které řeší specifickou personální situaci nebo si jen chtějí zmapovat interní procesy a fungování. Nejčastěji se jedná o výrobní společnosti a dělnické pracovní pozice. Ideálně si službu objednává přímo generální ředitelství. Častěji o tajemném zaměstnanci ví i personální management. Samozřejmě platí, že čím méně lidí ví, tím je to lepší. 

V praxi je to jednoduché. Mystery employee nastupuje do nové práce tak, jako všichni ostatní. Tedy setkává se s procesy a postupy, které jsou běžné pro reálné fungování. Je to takový interní audit. Jen o něm nikdo neví, takže se nechová a nejedná jinak než obvykle. 

Utajený zaměstnanec pak v průběhu svého působení mapuje každou část onboardingového procesu. Od podpisu pracovní smlouvy, přes základní školení, přiřazení na pracoviště a do pracovní skupiny až po zaučení na pracovní pozici. Nejsou to ale pouze formální náležitosti, ale také ty softové. Jak na pracovníka působí firma jako celek, jaká je firemní kultura, jak se cítí v zaměstnaneckém zázemí, jak s ním komunikuje nadřízený nebo jaká je atmosféra v týmu. Toto jsou informace, které se na HR oddělení často dostávají velmi zkreslené nebo jim není přikládána potřebná váha s ohledem na zdroj.

Na konci svého působení poskytne mystery employee firmě písemné výsledky svého pozorování a zjištění, a to včetně případných doporučení. Potom proběhne se zástupci společnosti také osobní schůzka, aby se na konkrétní zjištění mohli doptat podle potřeby.

Z praxe vyplývá, že období onboardingu výrazně ovlivňuje případné setrvání pracovníka v zaměstnání. K největší fluktuaci dochází ve zkušební době, z toho je nejrizikovější první měsíc. Přijetí do týmu a správné zaškolení pracovníka neovlivňuje jen jeho spokojenost, ale také jeho výkonnost a kvalitu odvedené práce. Proto jsou výsledky tohoto utajeného průzkumu tak důležitým personálním podkladem.

Dnes není tak podstatné, kolik nasypete financí do nové marketingové kampaně nebo jak vysoký nabídnete náborový bonus. Daleko důležitější je váš stávající tým zaměstnanců a jejich spokojenost. Nejlepší investicí je zaměřit se právě na ně — protože kvalitních pracovníků je málo a víc jich nebude.

Mohl by mystery employee odhalit něco u vás? Pomohla by vám taková interní zpětná vazba? Napadlo vás někdy, že byste chtěli být malou muškou, která nepozorovaně léta pro pracovišti? Nebo víte přesně, jak to u vás funguje…