Outplacement
Propouštění zaměstnanců – první místo mezi nejméně oblíbenými činnosti snad každého personalisty. Zajímá vás, jak co nejvíce zmírnit jeho dopady? Kamila vám představí Outplacement.
Propuštění zaměstnance je dle mého na top příčce neoblíbených činností každého personalisty či vedení společnosti. Tou úplně nejhorší variantou je nevyhnutelnost propuštění loajálního zaměstnance, nebo dokonce vícero zaměstnanců. Důvody mohou mít mnoho scénářů. Například, když firmě klesnou zakázky tak nízko, že současný stav počtu zaměstnanců výrazně převyšuje možnosti firmy.
Propouštění bývá těžké pro všechny – pro zaměstnance, jejich kolegy i vedení. Správně uchopený outplacement ale může celou situaci výrazně ulehčit. Jenže co si pod tím vlastně představit?
Co je outplacement?
Outplacement je proces pomoci při ztrátě zaměstnání. Jeho cílem je zmírnit dopady propuštění, připravit pracovníka na vstup na pracovní trh a efektivně mu pomoci s dalším profesním uplatněním.
Jistá forma outplacementu byla vždy vnímána jako role pod záštitou úřadu práce, ale čím dál více se v tomto procesu angažují samotné firmy. A to jak už interními silami, tak s externí pomocí. Outplacement je díky tomu zajišťován komplexněji, s důrazem na individuální přístup a směřován k naplnění stanoveného cíle a dopadu.
Proč je outplacement důležitý?
Pro zaměstnance:
- Cítí podporu v těžké situaci.
- Snadněji zvládnou přechod na novou pracovní dráhu.
- Získají větší sebedůvěru a potřebné dovednosti.
Pro firmu:
- Udrží chod oddělení i během změn.
- Posiluje důvěru u stávajících zaměstnanců.
- Zachovává dobré jméno na trhu práce.
Co by měl kvalitní outplacement obsahovat?
🔹 Informovanost. Co čeká zaměstnance po odchodu z firmy? Jaká mají práva a možnosti?
🔹 Administrativní podpora. Pomoc se všemi „papíry“, výstupními dokumenty a procesy.
🔹 Trénink a poradenství. Mnoho pracovníků, kteří jsou dlouhá léta v jednom zaměstnání, nemusí mít příliš povědomí o současném trhu práce. Pomoc s přípravou je tedy velmi důležitá.
Dalším základem pro funkční outplacement je něco jako „Kariérní schůzka„:
- Je klíčové spolu se zaměstnancem zvědomit jeho silné stránky a slabé stránky.
- Připravit odpovídající životopis.
- Navést, kde hledat volné pozice a třeba i to, jaké jsou mzdové možnosti na současném trhu.
Nucená změna zaměstnání je pro mnohé spojena s pocitem nejistoty. Podstatnou roli v outplacementu hraje i psychologická pomoc. Krokem číslo jedna je ujištění se, že všichni nepříjemné období zvládnou. Pro některé zaměstnance může být celý proces velmi stresující a každé potenciální usnadnění je následně velkou výhodou.
Získání sebedůvěry a kapky kuráže je výborným základem. V procesu outplacementu by se tedy nemělo zapomínat ani na softové záležitosti. Například mít možnost procvičit si vystupování na pohovoru. Získat pár tipů a rad je skvělým začátkem.
Zaměstnance může outplacement motivovat k rychlejšímu nalezení nového zaměstnání a zároveň poskytuje podporu v čase, který může být emocionálně náročný. Především v obtížném období je potřeba převzít odpovědnost a umět nabídnout pomocnou ruku.
Závěrečné tipy, jako třešnička na dortu:
🔹 Nasdílejte profily odcházejících zaměstnanců se spřátelenými personalisty jiných firem.
🔹 Dejte o volném pracovníkovi vědět přes Linked In a přidejte informaci o tom, proč bude pro nového zaměstnavatele přínosem.
🔹 Zorganizujte kariérní den, na který pozvěte zástupce zaměstnavatelů z okolí.
🔹 Navázejte spolupráci s personální agenturou, která s uplatněním vašich zaměstnanců může efektivně pomoci.