Nejčastější chyby v adaptaci

Právě jste domluvili s kandidátem, který přijal nabídku k nástupu na pracovní pozici ve vaší firmě. Přichází radost a pocit uspokojení z dobré práce, možná si dovolíte odměnu za náborový úspěch, často se vám také uleví, že už máte toho správného člověka do týmu…. Jenže!…. Přijatou nabídkou to nekončí, ale teprve začíná! 🙂 

Co se v článku dozvíte:

💼 Proč je adaptační program ve firmě důležitý a komu je určen.
💼 Co je potřeba si určit ještě před náborem zaměstnance.
💼 Jak dlouho může proces adaptace trvat.


Co je adaptační program? 

Adaptační program je určen především pro každého nováčka ve firmě. Usnadní mu orientaci v novém prostředí, seznámí se s produkty/službami/obchodní strategií firmy, snáz pochopí, co je obsahem jeho práce a jaká jsou očekávání, a pomůže mu navázat důležité vztahy s kolegy. 

Tip: Adaptační program není určen jen pro nové zaměstnance, ale i pro zaměstnance, kteří přecházejí na novou pozici, nebo se vrací po delší době jako je např. rodičovská dovolená.

 

Jaké jsou tedy časté chyby v adaptaci nováčku? 

Chyba v náboru

Nábor a adaptace jsou jako spojené nádoby. Můžeme mít vymazlený systém adaptace, ale pokud nenajdeme vhodného kandidáta pro naši roli, nebude to fungovat.
Ještě před samotným náborem je důležité si zmapovat jakou práci přesně daný kandidát bude vykonávat, v jakém prostředí a jaké jsou klíčové kompetence pro zvládnutí této role.

Příklad: Pokud vím, že hledám obchodníka pro nový produkt, a jeho hlavním cílem bude získat nové klienty, potřebuji se u pohovorů zaměřit na to, zda má kandidát zkušenosti s akvizicí, jaké cesty pro vyhledávání klientů využíval a jaké měl výsledky. 

Nepřipravenost

“Nějak to uděláme” v adaptaci nemá prostor.  Ještě před samotným nástupem tedy doporučuji připravit:

  • pracovní místo a potřebné pomůcky,
  • určit odpovědnou osobu, která má adaptaci na starost (neznamená to, že se na adaptaci nepodílí nikdo další, ale musí být jeden koordinátor),
  • připravit adaptační plán, který obsahuje CO se má nováček naučit, KDY se to má naučit, JAK se to naučí a KDO ho to naučí.

Nevím, jak poznám, že je adaptace úspěšně u konce

Adaptace nemusí nutně končit s koncem zkušební doby, ale tím, že je nováček připraven vykonávat svou práci samostatně. Ke klíčovým činnostem si hned na začátku nastavte jasně definovaný ukazatel samostatnosti / úspěšnosti.

Příklad: U obchodníka to může být bezchybné zadávání dat do CRM, které namátkově kontrolujete, spolu se stínováním navolání klientů a schůzek s nimi. 

Nemám zpětnou vazbu

Během adaptace se vám vyplatí pravidelně nováčka ptát na zpětnou vazbu, čímž nemyslím jen otázky typu “Líbí se ti u nás? Je vše v pořádku? Potřebuješ ještě něco?”.
Já osobně se prvních cca 14 dní ptám nováčka každý den na krátké shrnutí dne, abych hned vychytala možné zádrhely. K tomu přidávám detailnější hodnotící rozhovor po 1.týdnu, po 1.měsíci a na konci zkušební doby. 

Zajímá vás můj checklist na hodnotící rozhovor, nebo cokoli dalšího k tématu adaptace? Ozvěte se nám! 🙂


 

Kateřina Sovová

HR konzultant