Jak napsat pracovní inzerát, který zaujme? Pomůžou avataři

Samotný text inzerátu je jen tečkou za mnohem složitějším procesem, který zahrnuje stanovení cílové skupiny a zvolení vhodných komunikačních kanálů. Poradíme vám, jak na to.

V článku se taky dozvíte:

  • Jak stanovit svého avatara a kolik jich na jednu pracovní pozici musím mít
  • Jak udržet pozornost čtenáře
  • Jakými prvky vyšperkovat inzerát k lepší přehlednosti

Ujasněte si cílovou skupinu

Psaní samotného inzerátu je až posledním krokem v dlouhém procesu. Ze všeho nejdřív si musíte stanovit cílovou skupinu, na kterou svým inzerátem míříte. Přístup „bereme kohokoliv“ je ten nejhorší možný. Každá firma přece není pro všechny a všechny zaměstnání mají své klady a zápory.

Specifikujte si, jak vypadá cílová skupina, která nejvíce pasuje k náplni práce. Vidíte jako potenciálního zaměstnance spíše staršího člověka, čerstvého absolventa, nebo maminku na mateřské?

Pokud tápete, můžete využít osvědčené marketingové postupy. Vytvořte si koláčový graf určující skladbu vašich současných zaměstnanců podle různých kritérií. Stanovit si můžete i marketingovou personu nebo avatara – konkrétního ideálního adepta. Můžete při tom pracovat s mnoha atributy – věk, pohlaví, kvalifikace, místo bydliště, dojezdové možnosti nebo možnost okamžitého nástupu. Jak váš avatar přemýšlí? Jaký je to člověk? Person a avatarů si můžete udělat pro jednu pozici klidně více – doporučujeme tři až čtyři.

Co vašim avatarům nabízíte oproti konkurenci?

Určitě znáte svou konkurenci v okruhu 30 km nebo dojezdové vzdálenosti. Co nabízíte svým zaměstnancům navíc oproti těmto firmám? Pokud si své konkurenční výhody a zaměstnanecké benefity dokážete jasně stanovit, můžete s nimi pohodlně pracovat při tvorbě titulku inzerátu. Které firmy mohou konkurovat avatarům, které jste si právě stanovili? Mohou jim konkurovat po stránce mzdového ohodnocení, ale vy nabízíte mnohem lepší směnnost a ještě dopravu zdarma?

Tři základní metriky, podle kterých se adept rozhoduje při výběru svého zaměstnavatele, jsou totiž právě mzdové ohodnocení, směnnost a doprava. Dalšími faktory jsou podmínky při práci.

Kam s ním?

Existuje spousta komunikačních kanálů, které můžete využít k vyvěšení a šíření svého inzerátu. Ne všechny kanály se ale hodí pro všechny avatary. Kromě inzerátů na webu a pracovních portálů můžete využít také sociální sítě, newslettery, letáky nebo jiné druhy off-line inzerce.

Můžete vytipovat místa, kde se vaši avataři nejčastěji schází, a na nich rozdávat své letáky. Pečlivě je zaměřte na své avatary a nestřílejte poslepu.

Kdy lidé nejčastěji hledají pracovní inzeráty?
Nezaměstnaní hledají práci nejčastěji v pondělí kolem 10. hodiny.

V titulku zaujměte, ale neslibujte nemožné

Nadpis inzerce bývá tím prvním, čeho si potenciální zaměstnanec všimne. Je proto důležité dát si na něm opravdu záležet a nalákat k dalšímu čtení. V žádném případě však nesmí lákat na něco, co potom zaměstnavatel či personální agentura nejsou schopni dodržet.

Možná už jste se setkali s pojmem clickbait (doslova návnada na kliknutí), který pejorativně označuje klamavý titulek, jehož úkolem je jediné – přinutit čtenáře kliknout na odkaz a přečíst si podrobnosti. Takovému stylu komunikace je nutné se vyvarovat, pokud nechcete přijít o dlouze budovanou důvěru.

V titulku se raději snažte vypíchnout to nejzajímavější, co firma nabízí oproti ostatním – například tučný náborový příspěvek nebo bohatou hodinovou mzdu.

Udržte si pozornost

Na začátku samotného těla inzerátu můžete rozvinout, co se nevešlo do nadpisu. Popsat můžete i další výhody, které zaměstnavatele odlišují  – třeba dojezdové autobusy nebo zaměstnanecké benefity. Tím si udržíte pozornost čtenáře.

Poté je ta pravá chvíle na to popsat náplň práce. Dobrým popisem náplně práce dokážete hrubě vytřídit vhodné adepty. Zní to triviálně, ale už informací, že předmětem práce bude montování světel, a uvedením, že ačkoliv je práce nenáročná, vyžaduje určitou zručnost, si ušetříte spoustu práce s výběrem vhodných adeptů.

Obligátní nabízíme a požadujeme se snažte psát stručně a výstižně. Ideální formou, na které se nevyplatí experimentovat, je shrnutí v odrážkách. I tak ale můžete být originální a udržet si zájem – třeba psaním méně formálním jazykem, pokud na to váš avatar uslyší.

Zvažte, co ještě potřebuje uchazeč vědět

Na konec některých inzerátů můžete vložit popis toho, čím se jako firma zabýváte, a naznačit vaše firemní hodnoty. Dejte si ale pozor na to, aby text inzerátu nebyl na první pohled příliš dlouhý, nestrukturalizovaný a monotónní. To může spoustu zájemců snadno odradit od dalšího čtení.

Zlaté pravidlo říká, že člověk by měl stihnout přečíst celý inzerát do dvou minut. Potom se může rozhodnout, jestli bude, nebo nebude reagovat.

Co dál?

Sebelepší inzerát bude k ničemu, pokud nemá na konci jasně definovaný další krok, který od uchazeče očekáváte. Má vám zavolat, vyplnit formulář, nebo se ozvat na e-mailovou adresu? Pokud kontaktní údaje nebo životopisy adeptů sbíráte prostřednictvím formuláře, dejte si záležet na tom, aby proces vyplňování byl uživatelsky příjemný.

Vyšperkujte svůj inzerát infografikou

Podívejte se, jaký postup jsme zvolili v naší personální agentuře. Místo toho, abychom uchazečům složitě vysvětlovali mzdové ohodnocení v průběhu dalších let, jsme vytvořili přehledný graf.

Kolik si můžu vydělat jako skladník v Nošovicích?
Takhle jsme uchazečům o práci skladníka v Nošovicích ukázali, kolik si mohou vydělat.

Nejen, že čtenáře a potenciální adepty na první pohled zaujme, ale ještě z něj vyčtou všechny důležité informace a mohou ho například pohodlně sdílet se svými kamarády. Čím jednodušeji a přehledněji  budou informace podané, tím menší je taky šance, že je adept špatně interpretuje.