Jak nastavit náborový proces – persona kandidáta & náborové kanály

Obsazujete pracovní pozici a hledáte někoho, kdo by opravdu zapadl do vašeho týmu? Ideální je si sestavit personu kandidáta přesně na míru Vašich potřeb. Ruku v ruce s tím pak také zvolit ideální náborové kanály, kde takového kandidáta najdete.

V článku se dozvíte:

  • Co je to persona kandidáta
  • Jak vytvořit personu kandidáta a co Vám k tomu může pomoci
  • Jaké náborové kanály je možno využít


PERSONA KANDIDÁTA

Kdy a proč persony využívat?

Persona je klíčovým nástrojem, který vám pomůže zefektivnit vaši náborovou komunikaci. Především tím, že budete mít detailní popis člověka, kterého hledáte a potřebujete jej oslovit. Poskytne vám informace potřebné k cílení i tvorbě správného obsahu komunikace / inzerátu.

Personu kandidáta byste měli vytvářet ideálně na každou obsazovanou pozici. Ovšem chápeme, že to není vždy na 100% možné, hlavně z časového hlediska. Je tedy dobré si nějaké persony předem připravit a poté pouze přizpůsobovat potřebám pozice.

Jak nastavit personu

Personu si můžete nakreslit či popsat na papír. Je jen na Vás, jak se k tomu postavíte. 😊

Jste-li větší firma nebo hledáte člověka do týmu, dejte hlavy dohromady. Definujte si společná očekávání, potřebné zkušenosti, vlastnosti a vše, co považujete za důležité.

A co Vám může pomoci konkrétní personu nastavit? Položte si následující otázky:

KDO je Vaše persona?

    • Je to muž nebo žena?
    • Kolik je mu/jí let?
    • Kde bydlí?
    • Jaké má rodinné zázemí?
    • Jakou školu vystudoval/a?
    • Jaké má pracovní zkušenosti?
    • Jaké jsou její/jeho zájmy?

JAKÉ má pracovní cíle?

    • Jaký typ pracovního prostředí vyhledává?
    • Jsou pro ni/něho pracovní výzvy lákadlem?
    • Jaká jsou finanční očekávání?
    • Nevadí dojíždění?

JAK se k personě dostat?

    • Kde a jaké informace vyhledává?
    • Využívá mobil, tablet, počítač, aplikace?
    • Navštěvuje nějaké spolky či sdružení. Jakých akcí se účastní?

Jedna nestačí

Kromě toho, že na každou pozici byste měli mít zvlášť personu, můžete mít také na jednu pozici person více. Pokud do týmu nabíráte více lidí, je samozřejmé, že se budete dívat po různých osobnostech. Kolik person mít je však jen na Vás. Je to tedy otázka selského rozumu, velikosti a různorodosti vaší cílové skupiny, ale taky naléhavosti, s jakou takové kandidáty hledáte a s tím související ochota investovat úsilí a prostředky do jejich oslovení a náboru.

 

Zdroj: https://www.freepik.com


NÁBOROVÉ KANÁLY

Když vytváříte personu zaměstnance, zaměřujete se také na kanály, kde takového zaměstnance najít. V dnešní době máme na výběr z mnoha možností. Od tradičních náborových kanálů, jako je e-mail, telefon a inzerce na pracovních portálech, po nové, modernější kanály, jako je Instagram, Facebook, Twitter, Youtube, apod.

Tradiční náborové kanály

Telefon & e-mail

Máte pocit, že tudy cesta nevede? Ale kdepak. Pokud máte v zásobě starší kontakty, nebo víte o někom konkrétním, kdo by se na Vaši pozici hodil, není nic jednoduššího než ho oslovit na přímo. Navíc u takové osoby mimo jiné nabudíte pocit potřebnosti, což zcela jistě zvedne jeho/její sebevědomí, a tak bude o dané pozici určitě přemýšlet.

Inzerce na pracovních portálech

Určitě se vyplatí si přečíst něco o tom, jak udělat opravdu šťavnatý inzerát, který zaujme. Jeden takový článek jsme pro Vás již připravovali ZDE.

 

Buďte o krok napřed

Oslovte kvalifikované uchazeče tam, kde tráví svůj volný čas – na Facebooku. Zveřejňujte pracovní nabídky zdarma na Facebook stránce své firmy pomocí skvěle propracovaného nástroje pro zveřejňování. S odpověďmi se pak krásně pracuje. A jak je spravovat se dočtete ZDE.

Dalšími náborovými kanály, které se nabízí, můžou být např. Twitter, Instagram, ale i Youtube. Tyto kanály jsou spíše jednosměrné. Můžou ale skvěle fungovat jako doplněk. Stačí si nechat natočit nějaké profi video, kde ukážete pracovní prostředí, tým, a kde můžete firmu i pozici ve zkratce popsat.

 

Přejeme Vám mnoho úspěchu při náborech! 🙂