LIDÉ 2030 & René Pomiklo (Vedoucí personálního odd. ve společnosti PROMET GROUP a.s.)

Přinášíme sérii rozhovorů s personalisty našeho kraje o tom, jak to funguje u nich ve firmě a jaký mají pohled na budoucnost. Dnes s panem Reném Pomiklem. Jaký je jeho příběh? Kde vidí náš kraj a trh práce v roce 2030? Dočtete se dále v článku.

Co se v článku ještě dozvíte:
💼 Tip na vzdělávací procesy
💼 Jak vidí do budoucna spolupráci s agenturami práce
💼 Co ho v kariéře nejvíce posunulo


 


 

Jaký je Vás příběh, který Vás dostal na nynější pozici?

V oblasti HR pracuji více než 20 let. Měl jsem možnost pracovat v různých společnostech, takže to pro mě byla velice zajímavá zkušenost. Principiálně se HR „nemění“, ale vyvíjí se jako všechny obory. Vždy je to o lidech, o jejich schopnostech, dovednostech, znalostech, motivaci a ostatních faktorech. Já osobně hodnotím hlavně to, jestli lidi chtějí nebo nechtějí pracovat. Ostatní se dá vždycky řešit, ale když se pracovat nechce, je konec. Já jsem se nikdy nebál přijmout novou pracovní výzvu a posunout se dál. Díky tomu jsem se rozhodl pracovat na mé současné pracovní pozice vedoucího personálního oddělení ve společnosti PROMET GROUP a.s.

Jak vidíte MSK v 2030?

Business je a bude ještě rychlejší než doposud. Je to kruté, ale neodpouští se chyby. Kdo nezareaguje, tak nepřežije.

Já bydlím ve Frýdku-Místku, je to krásné město blízko Beskyd a díky rozvoji firem v MSK dobré místo pro život. V našem městě se určitě zlepší infrastruktura a konečně budeme mít obchvat města. MSK se dle mého změní z pohledu struktury zaměstnavatelů. Klíčové budou průmyslové zóny a vzniknou noví zaměstnavatelé, kteří pojedou na vlně moderních technologií, služeb, digitalizace, automatizace a elektromobilů. Tradiční zaměstnavatelé MSK z dob před rokem 1989 můžou mít problémy o přežití, pokud již dlouhodobě nemodernizují a neinovují svou firmu.

Jak vidíte trh práce v roce 2030?

Přeji si, aby lidé dělali práci, která je baví a motivuje a nemuseli pracovat jenom proto, že se prostě musí nějak živit a platit složenky. Zaměstnavatelé určitě budou nároční na své zaměstnance, bez ekonomiky to nepůjde. Na druhou stranu si zaměstnanci budou více vybírat zaměstnavatele podle svých představ, protože současná mladší generace má trochu jiné hodnoty a priority nejen pro svou kvalifikaci, ale hlavně pro osobní život. Odborníci, řemeslníci a kvalifikovaní zaměstnanci budou k nezaplacení. Mám tři roky zkušenosti v automotive, nekvalifikovaná manuální práce se nahradí automatizací. Pokud to nebude možné, tak se montáže budou přesouvat do zemí, kde je cena práce podstatně levnější. Je to krutá realita, ale nedá se to změnit. Nejlepší by bylo, kdybychom se automatizovali do takové podoby, kde takové manuální práce nebude potřeba. K tomu však potřebujeme ty vzdělané a kvalifikované lidi, kteří tyto stroje a technologie vymyslí a budou je umět obsluhovat.

Obecně se firmy budou snažit zaměstnancům více přizpůsobovat a zajímat se o jejich potřeby a požadavky.

Jak vidíte Vaši firmu v 2030?

Jsem patriot regionu a podporuji všechny podnikatele, kteří dělají business a rozvoj místních firem. Naše firma je na trhu již 27 let. Za tuto dobu se vypracovala na významného zaměstnavatele regionu. Osobně si myslím, že je již teď jasné, že půjdeme stejným směrem a budeme významně růst. Do našeho holdingu nyní patří přes 35 firem s více než 3000 zaměstnanci (většina firem je právě z MSK). Zaměřujeme se na různá odvětví výroby a služeb, protože jedeme cestou vysoké přidané hodnoty.

Jak vidíte Vaše HR oddělení v 2030?

Jednoznačně pozitivně. HR oddělení je služba internímu zákazníkovi, tzn. všem zaměstnancům. Na tom se nic nezmění. Co si myslím že se změní, je otázka jednotlivých priorit a aktivit HR oddělení. Jsem podporovatel inovací, digitalizace a automatických funkčních systémů, proto si myslím, že se maximálně omezí papírová válka, vše bude on-line v informačních systémech a IT aplikacích, proto se HR bude věnovat hlavně lidem. Kdo jiný, než HR oddělení má budovat firemní kulturu a pracovat na rozvoji firmy přes kvalitu svých zaměstnanců. Je to stejné jako ve sportu. Výsledky celého klubu ovlivňují všichni členové od trenéra přes hráče až po maséra.

Určitě bude nutné podporovat vzdělávání kvalifikovaný zaměstnanců, bez kterých se žádná firma neobejde. Jsou však obory, které budeme v našich společnostech vždy potřebovat, ale z důvodu atraktivity na trhu práce pomalu vymírají. (například: tavič, slévač). Budeme tedy řešit, kde ty lidi sehnat, jak je rekvalifikovat a jak je motivovat k práci.

Jaké zaměstnance budete potřebovat?

Na tom se asi nic moc nezmění, ale budou vyšší nároky na všechny, proto budeme potřebovat schopné manažery a leadery, kteří umí převzít odpovědnost za řízení svěřeného úseku a umí pracovat s lidmi. Bez kvalifikovaných odborníků a dělníků nebude možné pracovat v žádné firmě. A hlavně motivované lidi. Takové, kteří budou chtít pracovat. My jim samozřejmě musíme vytvořit vhodné podmínky. Pro majitele firem to bude stejně náročné, jak pro zaměstnance.

Budete pracovat s agenturami více nebo méně a proč?

Nevím. Myslím si, že agentury práce se musí taky změnit. Za poslední roky to byl boj o zaměstnance na všech frontách, a proto kvalita služeb šla stranou a vítězila kvantita. Pro mne je to služba, od které očekávám daleko větší osobní zodpovědnost a angažovanost vůči našim potřebám. Současný systém mi úplně nevyhovuje. Kdybych měl vlastní agenturu, dělal bych tu práci asi jinak.

Jaká je současná a jaká bude budoucí pozice HR v rámci firmy a představenstva firmy?

HR jde ve vedení firmy trošku proti proudu a je to dobře. Management primárně řeší business, ekonomiku, výkon, kvalitu, operativu atd. Do toho vstoupí HR a řekne, že je potřeba udělat setkání se zaměstnanci říct jim nějaké novinky nebo nastavit nějaký benefit, po kterém zaměstnanci volají nebo je potřeba udělat hodnocení zaměstnanců. To jsou však věci, které primárně nemají tak vysokou prioritu v číslech, ale sekundárně to má velký vliv právě na výsledky a výkon společnosti.

Ve společnosti PROMET GROUP je HR oddělení již dnes součástí managementu a je to skvělé. Osobně cítím velkou odpovědnost do budoucna a jsem rád, že si firma uvědomuje, jak důležití jsou pro ni zaměstnanci.

Jaký vzdělávací proces (systém) se Vám nejvíce osvědčil a výsledky se prokázaly v praxi?

Je to podobné jako u agentur práce. V minulosti jsem realizoval vzdělávací rozvojový proces pro mistry na míru. Firma, kterou jsem si vybral (juiceUP), byla unikátní v tom, že neměla předem připravenou prezentaci na 50 stran v PowerPointu, kterou se mi snaží vnutit. Museli jsme spolu jednat o našich firemních potřebách, trávili jsme spoustu času ve výrobě, než nám připravili koncept rozvoje mistrů na míru. Největší odměna pro mě byla pochvala a poděkování ze strany mistrů.

Jak se Vám povedlo, aby to takto fungovalo?

Důležitá je podpora managementu. Když si firma uvědomuje, že zaměstnanci jsou stejně důležití, jako například stroje, ekonomika, obchod, výroba, tak je to super. Poté je důležité analyzovat, jaké jsou potřeby firmy a kde je prostor pro zlepšení. Rozvoj a vzdělávaní zaměstnanců je nesmírně náročné a těžko měřitelné, ale jde to. Nevyhodit peníze za ledajaké školení, ale opravdu jít do těch potřeb a mít jasnou představu proč a co chci vzdělávat je základ. Potom si najdete partnera, který vám v tom pomůže a je to. Třešničkou na dortu je to, jestli to umíte změřit, třeba jestli se zvedl výkon ve výrobě, nebo se snížila fluktuace zaměstnanců. Náklady na školení musí být investice, ne jenom náklad v rozpočtu.

Co u Vás ve firmě funguje skvěle a mohl byste doporučit i dalším?

Jsem v současné firmě krátce, tak mě v rychlosti napadají dvě klíčové oblasti.

Umíme dobře hospodařit s jakýmikoli zdroji a snažíme se opravdu neplýtvat. Zaměřujeme se na efektivitu a výkon všech našich zaměstnanců. V tom jsme opravdu skvělí. V jiné firmě jsem to nezažil asi proto, že prvně pracuji v soukromém sektoru.

Neznáme slovo „BYROKRACIE“. V této oblasti taky vidím obrovský rozdíl mezi velkou nadnárodní společností a soukromou holdingovou společností. Jednáme rychle s jasnými potřebami a cíli. Čas jsou peníze.

Na čem v současné době pracujete, co řešíte a v čem byste uvítal zkušenost od ostatních?

V současné době mimo jiné stále řešíme souvislosti s Covid-19. Myslím si, že poslední 3 měsíce byla extrémní zkouška pro nás všechny. Nikdy jsem nemusel nastavovat procesy a pravidla prakticky ze dne na den. Bylo to pro všechny zaměstnance dosti náročné, museli se přizpůsobit veškerým opatřením, které jsme pro ně nastavili. Chtěl bych se do budoucna zaměřit více na vzdělávaní zaměstnanců a větší podporu sociálních a kulturních potřeb zaměstnanců.

Zároveň jako velký podporovatel digitalizace a automatizace budu podporovat moderní nástroje komunikace a sdílení informací zaměstnancům. Pokud znáte nějakou skvělou mobilní aplikaci, kterou zaměstnanci opravdu ocení a je cenově přijatelná, tak rád uvítám jakoukoliv informaci.

Co Vás jako personalistu nejvíce posunulo?

Jednoznačně ZMĚNA. Já mám v sobě takový nějaký zvláštní pud, a když cítím, že mám v pracovním nebo osobním životě něco změnit, tak to prostě udělám. Jsem aktivní člověk a potřebuji se seberealizovat. Hlavně mám rád, když se v práci pořád něco děje a není to stereotyp. Baví mě poznávat nové věci a přijímat nové výzvy.

Dále je důležité být fér ke všem kolem sebe, nedělat rozdíly mezi lidmi a zůstat za všech okolností sám sebou.

Jakou knihu/podcasty/vzdělání doporučujete dalším personalistům?

Mám rád a doporučuji různé autobiografické knihy úspěšných lidí (oslovila mě kniha „OPEN“ Andreje Agassiho) a taky mě profesně zajímají knížky o leadershipu.

Jaká služba Vám na HR trhu chybí?

Více kvalitních vzdělávacích služeb.

Obecně na trhu chybí externí smluvní partneři, kteří dělají kvalitní službu. V budoucnu se firmy budou více zaměřovat na svůj hlavní business a na určité oblasti si najmou odborníky. Např. při pohledu na personální agentury mohu říct, že jsou všechny stejné jako přes kopírák. Já hledám partnera, který se více informuje, angažuje a vidí tu firmu tak, jak ji vidíme my. Partnera, který se zajímá o naše potřeby a v tomto konkrétním případě např. o to, zda se jimi nabízený člověk vlastně hodí do naší společnosti ne jenom profesně, ale taky osobnostně zapadne do daného kolektivu.

Covid-19 – Jak jste se s tím vyrovnali a co byste chtěl po této situaci ponechat i do budoucna?

Asi jako všichni, ze dne na den jsme nařídili home office a k tomu zařídili příslušná bezpečnostní opatření. Zjistili jsme ovšem po čase, že firma, ale taky zaměstnanci nejsme na takovou změnu po všech stránkách připraveni. Na druhou stranu jsme začali o home office hovořit jako o budoucím benefitu, ale musíme k tomu nastavit pravidla, procesy, vzdělání všech dotčených, přidělování a kontrolu práce, atd. Home office totiž není dovolená.

Otázky na odlehčení – co pro váz znamená jedním slovem

  • HR – služba
  • Zaměstnanci – zlato
  • Management – leader
  • Vzdělávání – potřeba
  • Firma – chleba
  • Vize – rozvoj
  • Moravskoslezský kraj – patriot


 

 

René Pomiklo
Vedoucí personálního oddělení ve spol. PROMET GROUP a.s.